ING devine putin mai transparenta in reclamele la credite, dar nu vrea sa fie un model de corectitudine pe piata bancara

2019-04-13

ING Bank a devenit putin mai transparenta in reclamele la credite, dupa criticile Bancherul.ro si probabil si ale altora, poate si dupa controalele Autoritatii pentru Protectia Consumatorului (ANPC), insa nu vrea sa devina un model de corectitudine pentru piata bancara.

Astfel, daca pana acum ING Bank isi promova creditele afisand doar cea mai mica dobanda, valabila insa doar in conditii speciale, precum incasarea salariului intr-un cont al bancii, incheierea unei asigurari si numai pentru creditele cu valori mari, sub formula “de la X% pe an” (vezi aici detalii), acum banca adauga, cel putin pe site-ul oficial, ing.ro, si valoarea maxima a dobanzii, dupa formula “de la x% pe an pana la y% pe an”.

Concret, langa cea mai mica dobanda, “de la 8,99%”, promovata pana acum de banca, inca vizibila in ferestrele unitatilor ING Bank, banca adauga acum si cea mai mare valoare, “pana la 12,49%”, deci cu 3,5 puncte mai mare.

ING sterge astfel cu o palma fereastra aburita a reclamei la credite, dar geamul nu ramane curat, mai trebuie frecat putin, pentru a se vedea clar prin el.

Mai exact, pe geam trebuie pusa si DAE (Dobanda Anuala Efectiva), indicatorul pentru costul total al unui imprumut, care include nu doar dobanda (de la 8,99% la 12,49%), ci si alte comisioane care trebuie platite la obtinerea unui credit sau asigurarile.

De exemplu, in cazul unui credit in valoare de 23.000 de lei (in jur de 5.000 de euro) pe o perioada de 5 ani, dobanda standard, fara incasarea salariului si fara asigurare, este 11,75%. Pe langa aceasta, va trebui achitat un comision de analiza de 200 de lei, astfel ca DAE se ridica la 12,83% pe an.

Costul total al acestui imprumut este 8.000 de lei, ceea ce inseamna ca fata de cei 23.000 de lei imprumutati trebuie, la finalul celor cinci ani va trebui achitata bancii suma totala de 31.000 de lei, in rate lunare de 512 lei.

Exemplul ING de a mai limpezi putin ecranul mat al reclamelor ar trebui urmat si de alte banci care practica reclame inselatoare, cu afisarea unor dobanzi in conditii preferentiale si ascunderea DAE, precum BRD sau Raiffeisen Bank.

BRD isi promoveaza in prezent creditul de consum, botezat Expresso, afisand o dobanda de 8,74%, langa care a pus o steluta, iar cu litere cam de zece ori mai mici, ilizibile, intr-un colt al ecranului, se face precizarea ca aceasta dobanda este valabila “daca incasezi veniturile la BRD, pentru credite de peste 35.000 de lei.”

Dobanda creste insa la 9,71% daca nu incasezi veniturile intr-un cont al bancii si la 12,06%, pentru creditele cu valori intre 2.000 si 15.000 de lei.

Asadar, cea mai mica dobanda a BRD, de 8,74%, poate ajunge si la 12,06%, cu peste trei puncte in plus. Iar DAE in acest caz depaseste 16%, deci aproape dubla fata de dobanda din reclama.

Si Raiffeisen Bank si-a facut reclama inselatoare la creditul de refinantare (vezi aici detalii).